Selasa, 18 Januari 2011

Perbincangan Case Study

Should you buy a DSLR or Point and Shoot Digital Camera?
Siti Noor Photo has registered a short course on photography and she has decided to purchase a digital camera for the course. She already has the Point and Shoot Digital camera and now she is in dilemma whether she should buy the Digital Single‐ Lens Reflex (DSLR) camera. Followings is her thought “I’m using a compact point and shoot digital camera and i would like to ask it is worth it to upgrade to a DSLR camera? How huge a difference do DSLR cameras make compared to compact point and shoot digital camera? What matters the most when buying a digital camera? Is it the image quality, the brand name or the features offered by the camera?.... Oh friends… please assist me on this…”



Dalam perbincangan Case Study ini, adalah lebih baik untuk kita semua tahu akan apa itu DSLR sebenarnya, kemudian kita kenalpasti kelebihan yang ada pada DSLR kamera ini, justeru bolehlah membantu Siti dalam membuat keputusan.

Apa itu DSLR?
Kamera DSLR atau disebut juga sebagai SLR (Singel Lens Reflex) adalah kamera yang dapat memungkinkan seorang fotografer untuk dapat melihat objek melalui kamera, sama seperti apa yang dilihat melalui pandangan mata kasar. Imbuhan “D” pada DSLR adalah kerana SLR memiliki versi digital. Kamera SLR terbahagai kepada dua jenis iaitu analog dan digital. Kamera SLR analog adalah kamera model pertama yang media penggunanya masih menggunakan filem atau klise, sedangkan kamera SLR digital adalah kamera model sekarang yang mana penggunanya tidak lagi menggunakan filem atau klise tetapi menggunakan memory card.


Kelebihan Kamera DSLR

Kualiti Gambar
Kerana sensor DSLR lebih besar, kualiti hasil gambar yang ditangkap adalah jauh lebih bagus berbanding point shoot camera.

Lensa yang fleksibel
Lensa DSLR begitu fleksible, dan boleh ditukar mengikut kehendak pengguna dan kesesuaian. DSLR juga mempunyai lensa yang pelbagai, sesuai dengan hasil gambar yang dikehendaki oleh pengguna.

Kepantasan
DSLR lebih cepat dalam soal kepantasan menangkap gambar, dengan adanya fungsi start up, dan juga shutter lag (ruang antara waktu menekan punat capture sehingga gambar tersimpan).

Viewfinder Optic
Dengan viewfinder optic, apa yang terlihat di viewfinder akan bertepatan dengan gambar yang dirakam.
 
ISO
Setting ISO (tahap kepekaan sensor kepada cahaya) adalah lebih luas berbanding kamera point and shoot. Ianya fleksible, boleh disetting mengikut keadaan cahaya di sesuatu tempat. Malah DSLR masih boleh digunakan di tempat yang minimum cahayanya.
 
Manual Control
Manual control pada DSLR adalah lebih fleksible dan mudah digunakan oleh pengguna.
 
Nilai
Dari sudut nilai, DSLR dipandang lebih bernilai berbanding kamera point anh shoot kerana kebolehannya yang pelbagai.

Ruang Ketajaman
Ianya juga disebut sebagai depth of field. Dengan DSLR, ruang ketajaman objek foto boleh diatur dengan baik. Dengan ciri  ini, pengguna boleh membuat pelbagai efek pada hasil gambar seperti objek jelas, tetapi latar belakangnya kabur. 

Perbincangan ini melibatkan pelbagai pendapat dari kawan-kawan yang lain, namun hasil perbincangan di akhir kelas bersama Prof, boleh disimpulkan pelbagai pandangan tadi kepada 4 jawapan utama. Yup, Siti perlu bertukar dari SDR ke DSLR kerana DSLR melebihi SDR dari beberapa aspek utama iaitu :
i) Quality of Image
ii) Tangible lense
iii) Depth of field (greater)
iv) Composition (upgrade composition).

Justeru Siti, anda tak perlu pening-pening lagi ya..kami sudah pun membantu anda (^_^)~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan